Schip met recordlading soja in haven Amsterdam toont noodzaak
 Europese wetgeving voor natuurbescherming wereldwijd

Van alle soja wordt 90 procent gebruikt voor veevoer. Nederland heeft, als grootste importeur en doorvoerhaven van soja binnen Europa, een belangrijke verantwoordelijkheid om ontbossing te stoppen.

WNF
Geen duurzaamheidseisen aan soja in de EU
In de haven van Amsterdam is een schip uit Brazilië aangekomen met aan boord een van de grootste soja-ladingen ooit. Het megaschip de Pacific South vervoerde 100 duizend ton soja; de inhoud staat gelijk aan ruim 3.000 vrachtwagens. De exacte herkomst van de soja is onbekend. Dit is volgens WWF juist het probleem omdat veel van de Braziliaanse soja is gerelateerd aan ontbossing. Samen met andere natuur- en milieuorganisaties roept WWF de Europese Unie op om snel met sterke wetgeving te komen die natuur wereldwijd beschermt.

Op dit moment worden in de Europese Unie geen duurzaamheidseisen gesteld aan de herkomst van dit soort ladingen. Wereldwijd is de EU een van de topimporteurs van soja en palmolie uit landbouwgebieden waarvoor vaak bos is platgebrand. Samen zijn de EU-lidstaten verantwoordelijk voor 36 procent van de wereldwijde import van producten die verband houden met ontbossing.

                                                                                                          lees verder onder de foto



Nederland grootste importeur van soja

Nederland heeft, als grootste importeur en doorvoerhaven van soja binnen Europa, een belangrijke verantwoordelijkheid om ontbossing te stoppen. Van alle soja wordt 90 procent gebruikt voor veevoer. De overige 10 procent gaat grotendeels naar technische toepassingen in de vorm van oliën en biodiesel en voor een klein deel naar soja voor menselijke consumptie.

Sarah Doornbos, soja-expert van WWF:

“De lading uit de Pacific South kan in feite overal vandaan komen. Deels zal die waarschijnlijk afkomstig zijn uit het Atlantisch Regenwoud, uit gebieden die al langer geleden ontbost zijn. Maar het zou heel goed kunnen dat ook een deel uit de Cerrado komt, de kwetsbare tropische savanne in Brazilië waar op dit moment heel veel ontbost wordt.”

Een deel van de lading zal in Nederland worden verwerkt tot onder meer veevoer; veel wordt doorgevoerd naar andere Europese landen, met name Duitsland.


Sterke bossenwet noodzakelijk
De Europese Commissie start in augustus met een zogeheten publieksconsultatie over een bossenwet.
 Alle Europeanen mogen zich dan uitspreken over het belang van die wet en wat in die wet moet komen.

WWF start samen met zo’n 50 Europese natuur- en mensenrechtenorganisaties de campagne Together4Forests
om druk te zetten op de Europese Unie om snel met sterke wetgeving te komen zodat iedereen zeker weet dat er niet langer producten op de Europese markt verhandeld worden waarvoor recent ontbost is.

Deel dit artikel met je vrienden:

door Redactie Natuur-nieuws.nl 29 juli 2025
Partij Voor De Dieren komt op voor de wolf en verzoekt om uitstel van afschieten wolf Bram
door AVAAZ.ORG / Redactie Natuur-nieuws.nl 13 juli 2025
VN-mensenrechten-expert Francesca Albanese verdient de Nobelprijs Voor De Vrede!
Greenpeace protesteert bij Allseas Delft tegen diepzee-mijnbouw
door Greenpeace 6 juli 2025
Oproep Greenpeace aan 'Allseas': "Ga niet met Trump in zee"
door Wakker Dier 1 juli 2025
Wakker Dier roept op: Maak een melding van hitteleed bij dieren bij jou in de buurt!
door Redactie Natuur-nieuws.nl 1 juli 2025
Dierenbescherming en "Eyes on Animals": Dieren lijden onder hittestress bij transport naar slachthuis
door Redactie Natuur-nieuws.nl 1 juli 2025
Dierenwelzijnsorganisaties: Veel betere wetgeving nodig tegen hittestress bij veevervoer
door natuur-nieuws.nl 19 juni 2025
Stalbrand in Heibloem (Limburg): 50.000 kippen komen in de vlammen om
door Redactie Natuur-nieuws.nl 27 mei 2025
Het is slecht kersen eten met de BBB! Politiek kiest weer voor gif in plaats van natuur
door Redactie Natuur-nieuws.nl 25 mei 2025
David Attenborough: "De belangrijkste plek op aarde is niet het land, maar de zee."
Show More